fredag 25. februar 2011

Hva skjer??

Når man får telefoner om at det er stillstand på siden . ja da er det bare å skrive ett lite referat om møtet.
De som hadde muligheter å stille var der Inge A var dessverre på jobb mens Arnt - Millard - Inge B - Eirik og jeg var der.
Vi snakket litt om hvordan sesongen i fjor hadde vært og var enig om at den var vi veldig fornøyd med. Fine plasseringer på vår og høst med totalt nr 2 KONGE. CB'en var i tet i fjor og det skal den være. :-)
Hva vi skal foreta oss i denne sesongen ble grundig gjennomgått og jeg fortalte at siden det skal seiles VM i 2,4mR får ikke jeg vært med på alt jeg ønsker. blant annet forsvinner Sukkertoppen- KM etc for meg, men resten av mannskapet var interessert i å seile båten, så da kommer den nok til å stille på det meste allikevel.
Vi avtalte at så snart vinterferien er over vil vi starte trening på tirsdagene, så har har alle andre båter muligheter til å henge seg på jo flere vi er på sjøen jo bedre vil vi alle kunne bli.

Sender ut en oppfordring til andre seilere i Ålesunds Seilforening og det er :
Ha det som ett mål å stille på minst 2 regattaer i løpet av sesongen, det kan være på tirsdager eller en lengre seilas som Sukkertoppen rundt for ikke å nevne Borgundfjorden rundt.

Vi sees på fjorden om ikke så lang tid.

Jan-Atle

fredag 11. februar 2011

Møte om sesongen 2011


Nå er det nok, våren er snaaaart rundt hjørnet og vi må komme igang med litt planlegging.
Foreslår møte hjemme hos meg Torsdag den 17. februar kl 18.00 hvor vi går igjennom sesongen 2010 og hva vi skal finne på for 2011.
Alle innspill mottas med takk.

Jan-Atle

onsdag 12. januar 2011

Sesongen 2011

Heisan alle seilvenner.

Sesongen i 2011 blir spennende, det vil bli mange treninger før sesongen starter. Så nå bør vi snart ha ett møte hvor vi går igjennom fjorårssesongen, og hva vi står ovenfor i kommende år.

Håper at alle som stilte i fjor også stiller på i år, vi trenger å holde kontinuiteten i båten.
Vi gjorde en flott innsats i året som gikk med andre plass i klubbmesterskapet. Det skal vi være fornøyd med siden båten var ny for oss alle.
I år så får vi nok enda mere pes, men konkurranse er bare av det gode, for da må det skjerpings til.
Pilar til Stein Frode har vist seg å bli en sterk utfordrer i lite vind, men det skal nå trenes og seiles så da får vi se.
Har ikke fått noen signaler om at det kommer flere hotte båter til byen, men vi får nå se når det nærmer seg regattastart.

De største regattaer som vi kan stille på i år er:
Intercity - Shetland Race - Nordenfjeldske seileruke i Trondheim. ellers så blir det lokale tirsdags regattaer- Vigrafjorden rundt - Storholmen Rundt - Runde seilasen - Gangerolv seilasen som vi kan velge i.
I år blir det i alle fall viktig å få satt ned en plan over hva som er både ønskelig og mulig å få seilt.

For min del blir det også mye 2,4mR seiling siden Ålesunds Seilforening skal arrangere VM i klassen i løpet av August, så jeg må nok legg inn noe trening her også i tillegg til Lokale - Nasjonale og internasjonale regattaer.
Reising blir det sikkert nok av :-)

De gangene jeg ikke kan stille i tur/hav så har jo resten av mannskapet vist seg mer enn kompetent til å stille.

Jeg venter til jeg har sett terminlistene før jeg med sikkerhet kan si hvilke regattaer jeg kan stille på lokalt i helgene.

Innkalling til møte sendes ut om ikke mange dagene.


Jan-Atle


tirsdag 28. desember 2010

Hardhausen 2010

Da er resultatene klare og vi Gratulerer Stein Frode med seieren i sin nye A35.
Han slo oss med nærmere ett halvt minutt på seilasen som gikk fra Nørvevika ut til den røde flyte staken øst om aspa rundt grønne stanga ved Tyskholmsrumpa.
Denne løypen ble seilet 2 ganger i lett vind. 1-3ms
En honnør til Ola Herje som stilte opp og startet og tok oss i mål på denne siste regatta i 2010.
til min store glede så stilte hele 8 båter i årets regatta, dette ser lovende ut for regattadeltagelsen til neste år.
Kanskje noen burde se på muligheter for en enkel vinterserie??

Vi ønsker alle ett riktig godt nytt år og ser frem til å møtes på sjøen.

Jan-Atle

mandag 27. desember 2010

Hardhausen

Da er vi i land. Bulling ble den første i mål vi nr 2 men hva sluttresultatet blir vet vi ikke

Hilsen

Jan-Atle

Hardhausen

Isen er ikke helt vekk men vi må prøve å komme oss utpå

torsdag 23. desember 2010

Lysbevis 2011

Da er lysbeviset for 2011 betalt og neste års regattasesong kan starte

LYS-målebrevNorlys
Målebrev sist godkjent15-06-2006
Målebrev gyldig til31-12-2011
RespittinformasjonDenne båtStandardDenne båtStandard
LYS-tall1,281,28Kategori (Kjølbåt, Sportsbåt, Jolle, Flerskrog)KjølbåtKjølbåt
Fratrekk for seiling uten spinnaker/asym.sp.0,040,04Gruppe (A, B, C)BA
Seilfaktor135135
Eiers valg av UtstyrskodeEier
Utstyrskode spinnaker(Ingen, Spin., Asym.CL, Asym.Bom)SpinnakerSpinnakerNavnJan-Atle Yndestad
Utstyrskode forseil (Ingen, Kryssfokk, Genoa)KryssfokkKryssfokkGateadresseYstenesgt 52
Code 0Postnr. Sted6007 ÅLESUND
Utstyrskode propell (Ingen, Folde/Vridbar, Fast)Folde/VridbarFolde/VridbarForeningÅlesunds Seilforening
Båtidentifikasjon
Nasjonskode i seilNORBåttypeCB 365
Seilnummer10304ByggerCB
Byggeår (åååå)2002Konstruktør
Konstruksjonsår (åååå)BåtnavnVind-Erla
Skrog
LOH (lengde av skrog)11,110DSPM (deplasement, måletrim)5200
LWL (lengde i vannlinje)9,880KW (kjølvekt)1800
BM (maks.bredde)3,380KMF (kjølmateriale, finne)BlyKompositt/Tre
DR (dypgående)1,990KMB (kjølmateriale, bulb)BlyBly
SkrogmaterialeGlassfiberKT (kjøltype)Finne med bulbFinne med bulb
Fortriangel
IG (høyde fortriangel)15,04014,900J (base fortriangel)3,9704,000
ISP (høyde spinnakerfall)15,040RiggtypeBrøkdelBrøkdel
Mast, bommer og spyd
P (begrensning for mastelik)13,62013,650MastematerialeAluminiumAluminium
E (begrensning for bomlik)4,7904,800Antall par salinger22
SWPL (spinnakerbom/spristake)4,0004,000Strut
TPS (mast til halspunkt for spyd)
Største tillatte mål for forseil
JLU (forlik)15,000JTQW (3/4 bredde)
JLP (perpendikkel)4,400JHW (1/2 bredde)
JQW (1/4 bredde)
Største tillatte mål for storseil
MTW (flyndre)0,190MTQW (3/4 bredde)1,920
MHW (1/2 bredde)3,220
MQW (1/4 bredde)4,320
Største tillatte mål for mesan
MTWY (Flyndre)MTQWY (3/4 bredde)
MHWY (1/2 bredde)
MQWY (1/4 bredde)
Største tillatte mål for spinnaker
SL (sidelik)14,900SHW (1/2 bredde)8,4708,600
SF (fotlik)SMW (maks. bredde)
Største tillatte mål for asymmetrisk spinnaker
ASLU (forlik)17,130ASHW (1/2 bredde)8,640
ASLE (akterlik)16,270ASF (underlik)8,640
Utstyr/Inventar som skal være ombord ved LYS-seiling
Puter i køyerJaJaInnredet forpikJaJa
Rekkewire, høyde0,600,60BatteriJaJa
KokeutstyrJaJaNedgangslukerJaJa
ToalettJaJaBord i ruffenJaJa
Ankere, tauverk, fendere2525
Målebrevet er gyldig under forutsetning av at LYS-reglene overholdes. For båter med klasseregler godkjent av ISAF eller NSF gjelder disse. Målebrevets gyldighet opphører ved skifte av eier eller forandring av mål utover hva som angis i dette målebrev. Alle mål for alle seil som er ombord ved kappseiling skal være innenfor målebrevets begrensninger. Eier og eiers representant ombord skal ha lest LYS-reglene og har ansvaret for at disse og målebrevet overholdes ved kappseiling. LYS-tallet i målebrevet gjelder for de koder for spinnaker, forseil og propell som står i målebrevet, og inkluderer alle fradrag eller tillegg for koder og mål som avviker fra standard. Fradrag som står i målebrevet for seiling uten spinnaker skal brukes bare hvis man har spinnaker i målebrevet og seiler uten denne.
Informasjon som er tatt hensyn til om denne båten. Forandrer ikke LYS-tallet i målebreve

Hilsen

Jan-Atle