tirsdag 30. mars 2010

Trening 30.03.2010

Selv om det er påske så børe vi trene så jeg hadde lagt opp til en trening i påskeuken.. Oppmøtet viser at påske er tydeligvis noe man feirer alle andre steder enn i Ålesund. :-)
Hytteliv og andre aktiviteter lokker klart mere enn å ligge å drive i 1-2 knop på Hessafjorden. :-) :-)
Men etter å ha smurt alle rullelagre , cleates, skinner, skinner etc, dro jeg ut kl halv 3 for å bare kose meg før treningen kl 5 i det som kan kalles  lett vind og sol.
Solen så jeg lite til , og vinden var desto lettere:
Så si helt stille 


Kan vi få det blankere?


0,3 ms 1,1 knop

Begynte å lure på hva er det som driver båten frem , men jeg hadde slakket storseilfall , slakket uthal, strammet litt akterstag, og slakket opphal til genova, og båten gled brukbart fremover. Trodde først at det var strømmen men gps viste samme fart rett etter jeg snudde. På vei innover '' økte''  vinden  litt så da logget jeg faktisk 1,8 til 2 knop. Ikke mye å rope hurra for med tanke på at vinden var opp i 1,2 ms så er det ikke så aller verst 

Klokken nærmet seg 5 ( Oppmøte i havna 5)  da jeg firet seila, startet opp motoren for å være i havna til avtalt tid.
 I dag var det bare den harde kjerne som dukket opp, det var Millard og Eirik.( har mottatt forfall fra Inge A Inge B og  Arnt ) 
Vi dro utover for å finne at vinden falt helt vekk, så vi benyttet tiden til å lage merke på tauene for stramming av fall til Storseil, Genova , og uthal.
Vi velger å gjøre dette for at det skal bli lettere å ha en grovtrim å jobbe ut ifra.
Vi så også at masten var bort i staur å vegger skjev, da valgte vi å ta turen inn for å forsøke å trimme den bedre sideveis. 


Artig måte å se båten på, 

Ja nå begynner det å hjelpe på, den er bortimot helt rett i mastesporet 

Nå er jeg fornøyd. :-)
Bildene fra oven er det Millard som er mester for. Høyt hang han og var like blid.

Tja nå begynner det å ligne noe. Når de nye kasteblokkene kommer så er vi snart der vi skal være, båten ligner mer og mer en turbåt som er utrustet for å kunne delta på noen lokale regattaer.

Skal bli artig å få Christen With opp for å gå over riggen for å se om vi er på riktig kurs eller ei. 
Helgen  17 - 18 april er snart over oss så da er det best å være litt forberedt, noe jeg føler at vi nærmer oss å være.
Det som mangler nå er at vi klarer å mønstre ett fast dedikert mannskap slik at alle vet som posisjon ombord og hva som skal gjøres. Tja til dette trenger vi alle å samkjøres så jeg ser frem til hvor mange det er som stiller på beste trening som er 6/4, etter dette er det bare en trening til frem til helgen med Christen.

Vi sees.
Hilsen

Rederen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar