onsdag 22. september 2010

Høstserie 6 Tirsdag 21/9.

Nok en flott gjennomført regatta av teamet på Vind-Erla.
Vi hadde i går kremforhold med vind varierende i styrke fra 3-7m/s.
De som var med var Arnt, Millard,Inge B , Martin og meg., egentlig litt for lite mannskap men det fikk klare seg.
Vi tok en rask brefing før start hvor vi gikk igjennom seilasen fra start til mål. Vi testet linje hvor vi skulle starte og valgte å starte så langt opp som mulig med fart i båten. Vi var ikke den første båten ut men vi fikk en flott start hvor vi ikke hadde båter i lo. Banneren startet lengre ned på linjen og fikk skjære litt mer enn oss, men med fri vind så lå vi i teten fra start av.
Vi gamblet litt med å seile nært Slinningen for å forhåpentligvis få en lift opp mot merket, men den kom ikke :-( , så vi vår nødt å slå oss opp mot byen igjen, og tapte litt på det.
Var først på merket med komfortabel ledelse mot Banneren og Arconaen. satt tidelig spinnaker den kom opp uten problemer. dro litt ifra innover mot Slinningen hvor jeg gikk litt for nær, men siden det var sydvest vind ville jeg litt bort i fjorden for å slippe en broach eller to.
Vi fikk noen små følinger men ingen ordentlige braocher, når båten gikk på det meste var vi oppe i over 8,5 knop over mot runding bøya ved seilerhytta herlig
:-).
Fra seilerhytta til Bogneset tok jeg feil avgjørelse i en jibb for vinden så ut til å snu men rett etter at jibben var tatt, snudde vinden igjen, og vi måtte jibbe på nytt surt for her tapte vi litt tid.
Nedtak ved Bogneset gikk helt greit litt kluss ved at knuten på brasen satt fast i bommen men vi tapte mer på skipperfeil for vi skjærte ikke opp slik vi burde og tapte nok litt på det.
Kryssen oppover mot merket gikk supert med fin kommunikasjon mellom Millard og meg slik at vi hadde god trykk i båten hele veien.
Etter ett lite korreksjons slag rundet vi og satt spinnaker innover mot mål og gikk først i mål, alle var meget fornøyd med seilasen banen og været.
Så nå går båten i lite vind og i mellomvind.
Resultatene er ikke fastsatt enda, men det ble nok en andre plass etter Banneren, eller en tredjeplass etter Dont Panic og Banneren. Vi får se.

Da skulle høstseien være over, men noen ''kloke'' hoder har funnet ut at den annulerte seilasen skal seiles opp igjen, så vi sees til ny regatta på Tirsdag med oppmøte halv 5 for start er satt en halv time fram.