onsdag 15. juni 2011

Vårserie 6

Først en takk til Peter som arrangerte og tok bryet med å reise til seilerhytta for start der og for avkortingen som gjorde at det gikk an å komme seg i mål for mange av de startene innenfor maksimaltiden.

Vi startet ettermiddagen med å få på plass det reparerte forseilet s, som har vært hos Elvstrøm siden vi hadde treningssamling og vi ødela spilepose ++.
Etter å ha fått seilet opp seilte vi bare med det en stund for å finne ca plassering av skjøtevågn, etter at vi var ferdig med det så var det bare å gjøre seg klar for start.
Ved start på hytta vil jeg på vegne at flere båter be Ålesunds Seilforening om å merke den 1,5 mtr steinen som ligger dert, vi var flere som med angst i blikket speidet etter den men verken traff eller så den.
Peter hadde satt opp bane 3 noe som var vel ambisiøst etter som at vinden lå fra 1 til 2 m/s ikke akkurat så mye men, nok til å skli avgårde.
Vi satset litt friskt og takket være Arve så sklei vi over linja ikke lenge etter skuddet falt.
Hadde grei høyde og fart, men med Banneren på topp var det ikke så mye vi kunne gjøre. å slå i så lite vind for å komme oss fri var ingen opsjon.
Vi valgte å falle litt for å få bedre fart men Banneren hadde ingen planer om å la oss slippe så lett unna så da falt de, vi steg litt de steg så var de kommet såpass langt foran at vi kom fri fikk god høyde og var like bak de da vi kom inn i stilla ved Slinningen. her hadde vi bedre glid i båten og gikk forbi.
Men vinden hadde da gitt seg helt. Inn mot merket ble det endel vennskapelig erting fra begge båtene og mannskapet i Banneren godtet seg da det så ut som om at strømmen ville føre oss rett på merket. Her var det bare å svinge sakte opp mot vinden, det kom en ørliten trekk fra nord som gjorde slik at vi kom oss rundt merket uten berøring.
Vi forsøkte å sette spinnaker og fikk den til å stå etter ei stund på bortimot full kryss, da dro vi i fra., men hvor lenge var Adam i paradis ?? ikke lenge og gleden med drag i spinnakeren resulterte i at vi tok den for sent ned og holdt på å gå rett i kaia på Slinningen, 3 mtr fra kaia ble den strøket og fokken kom opp.
For sent. Banneren hadde da kommet med litt bedre vind bakfra og bare dro forbi. Vi hørte og så at Peter ville ta oss inn ved Skollane, her var det bare å konsentrere seg å få litt fart i skuta.
Vi tok noen få grader høyere kurs enn Banneren inn mot Skollane og gled sakte forbi, her var det bare å trimme løst satse på litt bedre båtfart, og det lønte seg for vi gikk i mål noen meter før gjengen i Banneren.
DEILIG å komme i mål som første båt. Det var første gang i år håper at det ikke stopper der :-)
Hvordan det ser ut på resultatlistene vet vi ingen ting om enda siden flere båter klarte seg innenfor maksimaltiden som for oss er 1 time og 57 min og 17 sek. (maksimal tiden er satt til 2,5 timer : lys tallet1,28 = korrigert tid 117,19 min.)
I dag var det Inge A Millard Arnt og jeg som var med Eirk var fortsatt på tur i Oslo mens Inge B var en snartur med jobben i London.

Siste vårserie er neste tirsdag så da håper jeg på enda bedre forhold enn i dag.

En CB SKAL alltid være i tet. ( vi forsøker i alle fall :-)