lørdag 3. april 2010

Seiling i påsken 2010.

Vind-Erla er til for å brukes, og det er den blitt. Eirik, Håvar og jeg var på en flott seiltur på skjærtorsdag, vi seilte innover i Åsefjorden før vi snudde og satt spinnaker og seilte ut imellom alle småbåtene som lå og pilket etter torsken.
Ved litt skjæring kom farten i lite vind opp i 6,5knop, så det viser seg at å skjære lønner seg ikke seile platt lens. Men det viste vi jo fra før, dette gjelder nesten alle båttyper jeg har seilt.

Vi hadde jo trimmet masten på tirsdag men det var det litt for lite vind til å egentlig sjekke hvor bra den seiler på kryss. Det viste seg i går at vi har truffet med trimmingen, muligens så er mellomvant litt for stramme dette bør sjekkes ut men masten var helt bein under seilas opp i 7ms.

Eirik og jeg testet litt dette på vei ut Hessafjorden i går. Vi startet i lite å slengete vind fart opp i 6,5knop helt til vi  rundet Tueneset i friskere vind på en rom kryss som ga oss fart oppi  jevnt  på 8 knop helt til vi rundet og seilte innover Valderhaugfjorden, når vinden rommet enda mer ned i 120grader gikk vi i 8,5 knop innover frem til vi jibbet å fortsatte inn Steinvågsundet, Var litt nervøs når vi passerte broa men det gikk denne gangen også, det var på full flo. Masten vår er 16,45 og høyde bro er 17 mtr
I den gode vinden fulgte oss noe som gjorde at vi lå  i 7knop på vei innover Aspøyvågen. Vi så at Granny lå ved mobilanlegget, svingte bortom for å ønske god påske. De skulle en tur innover mot varmen i Valldalen, og vi ønsket god tur.
Det ble endel jibber innover men de ble utført bedre og bedre.

I dag er det påskeaften og været er fint så det blir sikkert en tur på fjorden om ikke så lang tid. Føremelding 10ms  sol med noen skyer.

Det blir sikkert en tur på sjøen så oppfølging kommer.

Ellers god påske alle sammen.

Joda det ble seiling på Påskeaften også. Eirik og jeg tok turen og fikk fin vind innover Åsefjorden med dertil deilig spinnakerkjøring ut igjen. Vi valgte å seile med spinnakeren i sundet mellom Borgundgavelen og Tyskholmen. Tja med spinnaker er det trangere enn uten. Vi kom oss igjennom uten problemer, og da ringte så klart telefonen, jeg tenkte at det var Lars som satt og så på hjemmefra og hadde noen Pauli ord å komme med så den ble bare liggende å ringe.
Nedtak var uten problemer og storseilet kom også pent ned. Slett ikke verst. Nok en perfekt påsketur :-)